30 éve történt: Csopak gyógyvize, mindentudó helikopter és a “Kié a Balaton” kérdés megvitatása

30 évvel ezelőtt, 1992-ben is zajlott az élet a Balatonon, csak nem úgy, mint ma. Heti összeállításunkban a 30 évvel ezelőtti, Balatont érintő eseményeket szedtük össze az MTI archívumából, és az alábbi témákat találtuk (külön felhívjuk a figyelmet a legutolsó témára):

Csopak gyógyturizmusra készül

1992 február 19., szerda – Gyógyturizmusra készül a Balaton part egyik patinás települése, Csopak. A helyi önkormányzat a Bauxit Kutató Vállalatot bízta meg hogy próbafúrásokkal tárja fel az eltűnt és betemetett gyógyvízforrásokat. Az 1930-as években ugyanis Csopak nemcsak boráról, hanem gyógyvizéről is híres volt, palackozták a szénsavas italt, amely főleg a gyomorbetegségben, hurutban szenvedőknek adott enyhülést.

A bauxitkutatók berendezései már három kutat fúrtak, s az egyik mellett, a strand szomszédságában a nyárra már ivópavilont alakítanak ki. Palackozót is tervez az önkormányzat, saját vállalkozásban. A másik kettő vize a tervezett balneologiai központot táplálja majd. Az intézményben orvosok vizsgálják majd a rászorultakat, előírják a szükséges kúrát, sőt fizikoterápiás részleget is kialakítanak. Ez a víz ugyanis nemcsak a gyomornak használ, hanem javítja a vérkeringést és bizonyos mozgásszervi megbetegedésekre is kedvezően hat. A beruházás révén Csopak nemcsak a balatoni szezon idején, hanem tavasszal és ősszel is vonzó település lehet. (MTI)

„Mindentudó” helikopter

Február 17., hétfő – Az amerikai Bell Helicopter Textronnak, a világ legnagyobb helikopter-gyártó cégének vezető képviselői hétfőn a sármelléki Balaton Airport-on bemutatták napjaink legsokoldalúbb, Bell 412-es típusú gépét. Neil Gibson, a nagyvállalat európai igazgatójának előadásán több, mint nyolcvan rendőrségi, mentőszolgálati, gazdasági és idegenforgalmi szakember vett részt. Közülük többen repülés közben is meggyőződhettek a gép kivételes adottságairól.

A maximálisan 16 személy, vagy 2 tonna teher szállítására alkalmas helikopter – amely a légi mentéstől a tűzoltásig, a rendőri munkától az építkezésig nyolcféle feladatot képes ellátni –
különösen sokat „tud” egészségügyi- és mentőszolgálatban. Két orvossal a fedélzetén akár hat beteget, baleseti sérültet is képes kórházba juttatni. A BHT vezetői elmondták: a gazdaságos üzemelésű, 800 kilométer hatótávolságú Bell 412-es ugyan csaknem 4 millió dollárba kerül, de magyarországi kereslet esetén megteremtik a hitelre, vagy részletre történő vásárlás banki feltételeit.
Műszaki-biztonsági érdekességként említették, hogy ennek a típusnak 420 évig kellene repülnie –természetesen az időszerű fődarab-cserék
mellett –, hogy műszaki okokból baleset érhesse. (MTI)

Hirdetés
Iskolát keresel gyermekednek? Katt ide!

Gazdát keres a Balaton – idegenforgalmi tanácskozás

Február 14., péntek – Amennyiben tovább növekszik a turisták száma a Balaton-parton, az akár az idegenforgalom halálát is okozhatja – erre a látszólagos ellentmondásra Kardos Kázmér, az Országos Idegenforgalmi Hivatal elnöke hívta fel a polgármesterek és az idegenforgalomban érdekelt vállalkozók figyelmét pénteken Balatonfüreden.

Az elmúlt években ugyanis átlagosan 10-15 százalékos volt a forgalomnövekedés. Ennek eredményeként Magyarország már a világ ötödik leglátogatottabb országa, közvetlenül Spanyolország után következik, megelőzve Ausztriát. A jó helyezésnek akár örülhetnénk is, ha nem állna mellette egy másik szám, nevezetesen az, hogy az idegenforgalmi bevételt tekintve viszont a 47-ikek vagyunk. Mindebből következik, hogy az egész országban, de főleg a Balaton-parton a minőségi turizmus fejlesztése lehet a cél. Az ehhez szükséges infrastruktúra megteremtése, a természeti értékek megóvása, a tájba illő fejlesztés megvalósítása a piacgazdaság körülményei között minden eddiginél hatékonyabb koordinálást kíván.

Megválaszolatlan kérdés azonban mind ez idáig, hogy melyik szervezeté a koordináló feladatkör, vagyis ki a gazdája a Balatonnak?
A partmenti települések önkormányzatai úgy vélik, övék a legnagyobb felelősség. Ennek megfelelő beleszólási jogot is kérnek. A Balatoni Szövetségbe már 38 város és község önkormányzata lépett be, s mint Simon Károly, a szövetség elnöke hangsúlyozta, úgy gondolják, hogy a szakemberekből álló tanács segítségével képesek ellátni ezt a feladatot. Végrehajtó szervük a jól felkészült, gyakorlott szakemberekkel dolgozó Balatoni Intéző Bizottság lenne. A Balatoni Intéző Bizottság szakmai megítélésében teljes az egyetértés a Balatoni Szövetség és az Országos Idegenforgalmi Hivatal között, csakhogy az utóbbi is saját szervezeteként kívánná foglalkoztatni a BIB-szakértőket. Regionális idegenforgalmi központtá alakulna az intéző bizottság, és a környezetvédelmi és idegenforgalmi tennivalókat is összehangolhatná. Mindkét elképzelés még csak javaslat – a pénteki tanácskozáson sem dőlt el, hogy kié is a Balaton. Abban viszont egyetértettek a részvevők, hogy a felelősség mindannyiuké, s szoros együttműködésre van szükség az idegenforgalmi hivatalok és az önkormányzatok között. (MTI)

Szólj hozzá!